. .

Lastbilar med blöjor har nått Lesbos

Efter ett upprop i sociala medier skänker Libero 56 000 blöjor till behövande i flyktinglägren på Lesbos. – Hygienen är extra svår att sköta nu när vintern närmar sig, säger Camilla Svensson, marknadschef på Libero Norden.

Efter att strömmen av flyktingar minskade i våras kommer nu dagligen 200 nya flyktingar till Lesbos och andra grekiska öar. Bara i år har cirka 9400 flyktingar kommit till Lesbos och till de olika läger som finns upprättade där. De flesta kommer från Irak, Afghanistan och Syrien. Många har också sitt ursprung i Kongo-Kinshasa, Algeriet och Palestina.

Situationen i lägren är utsatt. Så sent som i slutet av oktober larmade 19 internationella människorättsorganisationer om de usla förhållandena lägren i ett öppet brev till Greklands premiärminister.

Hygienen är särskilt svår. Tillgången till toaletter och duschar är väldigt begränsad och nu när vintern närmar sig sjunker temperaturen ofta nära noll på natten.

– Vi blev uppmärksammade på sociala medier att det råder akut brist på bland annat blöjor. Då bestämde vi oss för att tillsammans med våra olika grenar av SCA skänka produkter. I vårt fall 56 000 blöjor och 11 000 bindor säger Camilla Svensson, marknadschef på Libero Norden.

Företaget skänkte stora mängder blöjor under den mest akuta flyktingkrisen hösten 2015 och har olika samarbeten med hjälporganisationer för att stötta deras arbete ekonomiskt.

– Men nu fanns det en möjlighet att göra en punktinsats och då tog vi den tillsammans med DB Schenker som kunde lösa transporten, säger Camilla Svensson som betonar vikten av att alla bidrar efter förmåga.

– Människorna som kommer nu är särskilt utsatta eftersom de i många fall varit väldigt länge i krigsområden, särskilt kvinnor och barn.

Källor: UNHCR, Amnesty International, Dagens Nyheter.

Publiceringsdatum: 2017/12/07

Översikt