. .

Så arbetar DB Schenker för att minimera konsekvenserna av hamnkonflikten

Lastbilstransport direkt till Hamburg, flyg, tåg och lossning i andra hamnar. DB Schenker Sjö och Flyg arbetar just nu hårt för hitta nya lösningar och undvika Göteborgs hamn.

Den nuvarande lockouten i Göteborgs hamn pågår till den 30 juni. Vad som händer sen vet ingen.

– Det är mycket rykten som cirkulerar och det är ingen mening att spekulera i vad som kommer att hända. Vi arbetar just nu så brett vi kan för att våra kunder ska märka av så lite som möjligt av konflikten, säger Niclas Andersson, Ocean Export Manager på DB Schenker.

Att den över ett år gamla konflikten förvärrats de senaste veckorna och ännu mer begränsat arbetet i hamnen gör att fler kunder påverkas av lockouten.

Göteborgs hamn, Göteborgs hamn

– Vi är ju en totalleverantör som kan erbjuda alla transportsätt så vi tittar på alternativ specifikt för varje kund vad som passar de bäst. Finns det alternativa hamnar i Sverige? Kan vi dra godset direkt till en kontinenthamn? Eller kanske använda andra transportsätt som flyg eller tåg? Det är så vi måste arbeta för alla nu, säger Niclas Andersson.

– Därmed inte sagt att det är lätt, olika kunder har olika behov. Men jag tycker det flesta har en stor förståelse för att situationen är som den är. Alla vill ju bara att konflikten ska lösas. Det finns ju företag som kan ha hela sitt lager i en container som sitter fast. För dem är det ju en fullständig katastrof.

Niclas Andersson är tydlig med att det finns en sak kunderna särskilt kan tänka på för att underlätta situationen.

– Så gott det går försöker vi att ha en längre tidshorisont än normalt. Så tidiga bokningar från våra kunder underlättar mer än någonsin i dagsläget, säger han och tillägger.

–Vi hoppas att våra kunder har tålamod och är öppna för nya förslag. Det är viktigt att man för en kontinuerlig dialog med sin speditör så att man tillsammans kan jobba fram en lösning. Ett exempel som flera har nappat på är att vi kör ner godset med lastbil från vår terminal i Bäckebol till vår verksamhet i Hamburg och bygger sjöcontainrarna där istället. För att på så sätt undvika Göteborgs hamn.

Niclas Andersson understryker att för alla inblandade handlar det om att försöka vara lösningsorienterade och försöka se möjligheter i den nuvarande situationen.

– Vi håller ångan uppe och får hoppas på en snar lösning.

Foto: Göteborgs hamn

Publiceringsdatum: 2017/06/14