Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används. Jag accepterar
. .

Ny, tydligare faktura

DB Schenker tar steget in i ett helt nytt affärssystem för inrikes landtransporter. Påverkas du?

Förstora bildNytt fakturautseende, DB Schenker

Det nya systemet gäller för gods inrikes, kylda transporter inrikes och paket. Bytet påverkar alltså inte utrikes gods, kylda transporter utrikes, flow, järnväg, sjö- och flygtransport eller lagerhållning.

Våra fakturor får nytt utseende och innehåll
Betalningsinformationen skrivs nu ut i klartext på fakturan och inbetalningskortet försvinner.

  • Om du har någon typ av maskinell läsning av våra pappers- eller pdf-fakturor behöver den uppdateras.
  • Om du har fått separat faktura för mottagarfrakt så kommer denna möjlighet att försvinna.
  • Om du har EDI-faktura så ska ditt företag, eller mottagaren av fakturan, ha kontaktats med information om vissa ändringar i vår EDI-fil. Om du inte har blivit kontaktad får du gärna vända dig till vår kundservice.

Ny e-tjänst i eSchenker
Vår e-tjänstportal eSchenker får utökad funktionalitet. Nu är det möjligt att ta ut en rapport som visar alla sändningar som ännu inte är fakturerade. Detta ersätter dagens debiteringsbesked.

Ännu viktigare med rätt adress
Rätt postnummer och postort får ökad betydelse i vår produktion och fakturering. För att undvika extra kostnader är det väldigt viktigt att dina adressuppgifter är rätt, både gällande avsändare och mottagare.

Nya transportvillkor på följande punkter:

  • Alla fakturor som skapas för inrikes gods, kylda transporter, paket inrikes och utrikes får samma betalningsvillkor, kredittid, fakturafrekvens och faktureringsavgift. Tidigare kan du ha haft olika villkor för tjänsterna.
  • Har en sändning skickats så får du alltid en faktura vid den ordinarie faktureringsperioden. Paketsändningar kan inte längre flyttas fram till nästföljande fakturering om fakturans totalbelopp är för litet.
  • Eventuellt Gotlandstillägg eller tillägg för varmtransport kommer fortsättningsvis läggas på frakten efter minsta pris. Läs mer här!

Vi arbetar hårt för att minimera störningar för dig i samband med bytet till vårt nya affärssystem. Om du trots allt upptäcker att någonting ser konstigt ut ber vi dig att betala fakturan och kontakta vår kundservice på 031-703 82 00. Vi återkommer så fort som möjligt med eventuell rättelse.

Publiceringsdatum: 2017/05/16

Till sidans start