Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används. Jag accepterar
. .

Komma igång med e-faktura

Det finns olika sätt att skicka e-faktura på. Alltifrån integration mellan kundens och leverantörens affärssystem till att gratis skicka fakturan via en hemsida på internet.

Nedan beskrivs de tre vanligaste sätten som DB Schenkers leverantörer använder sig utav. I länken till höger finns en mer detaljerad beskrivning, en jämförelse av de olika sätten samt kontaktuppgifter.

Skickar ni e-faktura till andra kunder idag?
Bra! Då är det enkelt att övergå till e-fakturering även till oss. Kontakta vår e-handelspartner Visma Commerce AB, kontaktuppgifter hittar under rubriken "Kontakt e-handel" till vänster, så hjälper de er att starta.

Webbfaktura
Att skicka en webbfaktura innebär att ni loggar in på en hemsida och skriver in den information som ska vara på fakturan. Genom att ha en mall behöver ni inte skriva in återkommande uppgifter varje gång såsom era och våra kontaktuppgifter, momsnummer osv.
Fakturan skickas elektroniskt direkt till DB Schenker. Detta alternativ är kostnadsfritt och ni är igång på några minuter. (Läs vidare under rubriken Webbfaktura i menyn till vänster.)

Programvara för e-faktura (tex SPCS, Inexchange, Pagero)
För er som inte riktigt vet hur avancerad lösning ni önskar men ändå har en ansenlig mängd fakturor till DB Schenker kan använda er av en programvara.
Istället för att stansa in fakturainformationen på en hemsida finns det programvaror på marknaden att köpa till. Kostnaden för programvaran är relativt låg och programmet är lätt att installera.
Programvarorna är inte kundunika utan kan användas till flera företag och därför behövs inte ett program per kund. I praktiken innebär det att när fakturan är registrerad i ert affärssystem och ni vanligtvis klickar på ”skriv ut”, klickar ni istället på en annan knapp som skickar iväg fakturan elektroniskt till oss.
(Se vidare i dokumentet till höger för kontaktuppgifter till olika programvaruleverantörer.)

EDI
En edi-koppling används mellan kunder och leverantörer där många transaktioner skickas, till exempel  många order och fakturor. Ordern går direkt ifrån kundens e-handelssystem till leverantörens affärssystem. Efter att varorna har levererats skickas fakturan direkt tillbaka till kundens e-handelssystem. Detta är det mest effektiva sättet men eftersom en unik direktkoppling krävs mellan leverantörens affärssystem och kundens e-handelssystem är det även det dyraste alternativet och kräver många transaktioner för att vara kostnadseffektivt.

Publiceringsdatum: 2014/03/17

Till sidans start