Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används. Jag accepterar
. .

DB Schenker löser SmartaSakers transporter

SmartaSaker säljer – just det – smarta saker som gör livet enklare och kanske lite roligare. I sortimentet finns cykelhjälmar med inbyggda blinkande LED-lampor, osynliga bokhyllor, appstyrda stektermometrar och tusen andra nyttiga och kul artiklar.

– Många av våra produkter kommer ur vårt nätverk av svenska innovatörer, säger Åsa Malmsten, en av ägarna. Vissa har det som yrke, men många är också privatpersoner med uppfinnandet som hobby eller extraknäck.
SmartaSaker säljer i huvudsak via sin webbshop, omsatte cirka 10 miljoner kronor 2012 och har DB Schenker som logistikpartner.

Det finns alltså anledning att anta att SmartaSaker har många leverantörer?
– Alldeles för många, säger Åsa Malmsten som driver företaget tillsammans med kollegan Ella Stemme. Men DB Schenker löser alla transporter, både in och ut.

Ut handlar i första hand om leverans till privatpersoner. Vilka krav har kunderna?
– Snabbhet och leveranssäkerhet! Speciellt det förstnämnda är en jättegrej, säger Åsa Malmsten, har man köpt någonting vill man ha det snabbt. Därför är det en stor fördel att DB Schenker har så många ombud, med bra öppettider. Sen måste förstås priset vara vettigt också.

Ett genomsnittligt paket från SmartaSaker väger 1,7 kg och vissa är små nog att gå ner i en brevlåda. Tar DB Schenker hand om allt?
– Riktigt små saker händer det att vi helt enkelt postar. Och ibland vill folk slippa gå till ombud och hämta ut, därför finns alternativet i vår webbshop. Men Schenker tar nog hand om 99 procent av våra sändningar, säger Ella Stemme.

Man kan också välja leverans till arbetsplatsen om man vill, men enligt Åsa och Ella är det ännu relativt få kunder som utnyttjar möjligheten.

Snabba och bra på reklamationer
SmartaSaker är på det hela mycket nöjda med samarbetet med DB Schenker, och menar att de kan e-handelsbranschen och har rätt pris och service. Men det är klart att det kan bli fel ibland, och då gäller det att rädda situationen på ett bra sätt.
– DB Schenker är snabba och bra på reklamationer, där är konkurrenterna ofta mer byråkratiska. Och vi hade faktiskt ett tillfälle för ett par år sen där lite för många saker gick snett med en sändning, vilket ställde till problem för oss, säger Åsa Malmsten. Men, vi jobbar ju fortfarande med DB Schenker, och det säger väl egentligen det mesta om hur de hanterade situationen den gången, avslutar hon.

Publiceringsdatum: 2016/01/11

Till sidans start