Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används. Jag accepterar
. .

Pelle P växte med DB Schenker - in i e-handelsåldern

Vi har talat med Jarl Alfgården och Annika Lindqvist på Pelle P om vägen från tredjepartslogistik via transportpartnerskap till e-handel.

Förstora bildPelle P, Pelle P

Pelle P har en lång historia med DB Schenker.
– E-handel är ganska nytt för oss, och vi är glada att vi valde DB Schenker som logistikpartner, de kan området och var ett bra stöd för oss när vi drog igång på allvar.

Pelle P står naturligtvis för Pelle Petterson, flerfaldig världsmästare i segling, Americas Cup-skeppare samt industridesigner med Volvo P1800 och Maxibåtar på meritlistan.
Klädmärket Pelle P har förstås seglarkläder i sortimentet, men också ett brett urval andra funktionella och snygga fritidskläder för höga krav. På senare tid har företagets utveckling varit snabb, med fördubblad omsättning sedan 2009. Utvecklingen har under ett antal år skett tillsammans med DB Schenker, nu senast inom e-handel.

Började med tredjepartslogistik
– Vi tog först kontakt med DB Schenker i mitten på 00-talet, vi växte snabbt och hade inte resurser för större lager i egen regi, säger Jarl Alfgården, som är ekonomiansvarig på Pelle P. På det sättet fick vi dem som partner för tredjepartslogistik.
Samarbetet fungerade bra, och det föll sig därför naturligt att låta DB Schenker ta hand om transporterna också, både in från leverantörer och ut till butik. Däremot började man så smått med e-handel tillsammans med en annan transportör.

Duktiga på e-handel
– Det var i väldigt liten skala först, säger Annika Lindqvist, som sköter order och kundtjänst på Pelle P. Vi trodde egentligen inte att DB Schenker jobbade mot privatpersoner, men för ett par år sen blev det aktuellt med en större e-handelssatsning, och då tog vi kontakt, och fick bland annat veta mer om deras leveranstjänster till privatpersoner.
Jarl och Annika menar att bra kundcase och stor insikt om e-handel avgjorde saken.
– Dom visste helt klart mer än vad vi gjorde vid den tiden, säger Jarl Alfgården.

Relation och innovation
Hur är relationen med DB Schenker?
– Vi har ett fantastiskt bra samarbete, säger Annika Lindqvist, och det är viktigt. Att se till att kunden får rätt prylar snabbt och pålitligt är hygienkrav och inget att konkurrera med. Service och bemötande är det som gör skillnaden.
Det är dessutom viktigt att DB Schenker är innovativa och ligger i framkant.
– Ja, jag förväntar mig och får ledarskap av DB Schenker, de har utan tvekan muskler för det. Samtidigt är det lätt att tro att de är för stora för ett relativt litet företag som oss, men det har verkligen inte varit så i vårt fall, avslutar Jarl Alfgården.

Publiceringsdatum: 2016/01/11

Till sidans start